Kabel en Leidingoverleg: “Kosten graafschades nemen fors af”

De kosten voor een graafschade daalden over 2022 van 901 naar 820 euro per schadegeval. Een procentuele afname van 7 procent. De totale schadepost komt daarmee uit op 38 miljoen euro. Op de vraag hoe het kan dat de kosten per graafschade dalen gaat het Kabel en Leidingoverleg (KLO) niet in. Wel geeft René Frinks, secretaris bij het KLO aan dat ze “op de goede weg zijn.”
Meer graafwerk
De vraag waardoor de kostensom afnam wekt met name de aandacht omdat in relatieve zin het aantal schades met net geen 1 procent daalde. “Absoluut steeg het aantal graafschades over 2022 met 2,5 procent naar 46.799. Daar staat tegenover dat er 3,3 procent meer gegraven is: 839.218 keer. Het relatieve aantal schades daalde hiermee met 0,8 procent”, rekent het KLO door. Dit alles houdt in dat bij graafwerk de schadekans 1 op 18 blijft.
Eerder maakte het KLO op basis van voorlopige cijfers bekend dat wanneer het mis gaat het in 66 procent van de gevallen om een datakabel gaat. Daarna volgen schades aan elektra (18 procent), gasleidingen (8 procent) en waterleidingen (7 procent). Bij elektra ziet het KLO ook nog eens een stevige daling plaats in het aantal schades. Die gingen van 12.000 in 2021 naar 7.000 in 2022. In maart 2022 noteerde de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) een absolute piek in het aantal schades.
Minder schades
Dit jaar zet het KLO zich in om het aantal graafschades met 10 procent omlaag te brengen. Een doelstelling die ze eind 2022 afspraken met brancheorganisaties van grondroerders, netbeheerders en beheerders van de openbare ruimte. “Hopelijk kunnen we de ingezette lijn dit jaar doortrekken”, zegt Friks.
Die verdere daling gaat lukken als iedereen in de graafketen weet wat de CROW 500 van hem of haar vraagt en zijn verantwoordelijkheid neemt. “De richtlijn krijgt steeds meer aandacht bij opdrachtgevers, gemeenten en grondroerders. Dat zien we ook terug in de KLIC-meldingen: het aantal oriëntatieverzoeken steeg afgelopen jaar met 25 procent. Dit betekent dat er meer tijd en geld wordt gestoken in de risico-inventarisatie en dat zorgt ervoor dat er steeds meer schadevrij gewerkt kan worden”, licht Friks toe wat er speelt.
Bron: Cumela