Stel een vraag

Kans op uitval

Deze test laat zien of je verhoogd risico loopt op het ontwikkelen van gezondheidsklachten. Lees onderstaande vragen rustig door en antwoord vooral eerlijk.

Heb je moeite om je écht te ontspannen en sta je voortdurend op scherp?

Merk je dat je minder zin hebt in dingen die je normaal leuk vindt?

Raak je snel geïrriteerd, heb je snel ruzie, of reageer je snel emotioneel?

Heb je moeite met het loslaten van dingen?

Heb je last van spierpijn, rugklachten, stijve schouders of regelmatig hoofdpijn?

Merk je dat je een verminderde weerstand hebt, of ben je vaak verkouden?

Val je moeilijk in slaap, of word je ’s nachts wakker, of heb je meer moeite om weer in slaap te komen en ben je ’s morgens niet uitgerust?

Is jouw werk nooit af en blijf je maar doorgaan?

Ben je na je werk uitgeput en komt er haast niets meer uit je handen?

Kan jij je steeds minder goed concentreren en maak je meer fouten?

Heb je zeven of meer keer ‘Ja’ geantwoord? Dan is de kans op uitval groot. Bekijk de tips op deze site en praat met je werkgever hoe je uitval kan voorkomen.

Balans video's

Beter in balans? Bekijk de video's

Balans loonwerk en privé

Nee zeggen is soms best lastig

#

Van koning op de weg naar meer tijd voor thuis.

Persoonlijke verhalen

Tips & tricks

Alles wat je nodig hebt om beter in balans te zijn

tot 30 jaar

Je werkt het fijnst als er een goede balans is tussen wat het werk van je vraagt en wat je aan kan. Probeer je eigen grenzen aan te voelen en praat daarover met je leidinggevende. Leg daarbij uit waarom dit belangrijk voor jou is.

TIP #1

Sporten, leuke dingen doen met je vrienden, blijf het allemaal doen en geniet ervan. Want de optelsom van het plezier in je vak en in je vrije tijd bepalen het plezier in je leven. En dat kan niet groot genoeg zijn.

TIP #2

Weet wat belangrijk voor je is zowel op je werk als thuis. Durf daarbij ook te kiezen. Wil je meer tijd voor jezelf of voor een ander? Maak dan tijd! Probeer bijvoorbeeld de zondag altijd vrij te houden. Lees meer ... Praat daar over met je leidinggevende.

TIP #3

Zorg dat je regelmatig je rust pakt en vakantie neemt. In de cao loonwerk lees je alles over de arbeidsvoorwaarden die voor jou gelden. Kies bijvoorbeeld het zoekwoord ‘arbeidstijden’ of ‘verlof’. Lees meer ... Of zoek via de inhoudsopgave naar het onderwerp waar je meer over wilt weten.

Ben je graag goed voorbereid op de toekomst? Lees dan ook de tips voor de andere leeftijdsgroepen.

TIP #4

Door vaker thuis en bij vrienden over de positieve aspecten van je werk te praten, voel je je onbewust een stuk beter.

TIP #5

Vraag je gezin om je een beetje in de gaten te houden. Zij kennen je het beste en kunnen goed aangeven wanneer je uit balans bent. Misschien zien ze dat je ’s avonds te moe bent om nog iets te ondernemen. Lees meer ... Of misschien ben je sneller geïrriteerd over dingen. Dit zijn allemaal signalen dat je wat meer aan jezelf moet denken.

TIP #6

Is je werkdag voorbij? Kijk dan even terug en bepaal voor jezelf de activiteit waar je het meest trots op bent.

TIP #7

Zorg dat je regelmatig je rust pakt en vakantie neemt. In de cao loonwerk lees je alles over de arbeidsvoorwaarden die voor jou gelden. Kies bijvoorbeeld het zoekwoord ‘arbeidstijden’ of ‘verlof’. Lees meer ... Of zoek via de inhoudsopgave naar het onderwerp waar je meer over wilt weten.

Je hebt al heel veel ervaring en ook nog een hele tijd voor de boeg. Lees daarom ook eens de tips voor de andere leeftijdsgroepen!

TIP #8

Blijf dagelijks tijd vrijmaken voor ontspanning en beweging. Doe wat je leuk vindt zoals de krant lezen of de hond uitlaten. Maar dat kan voor jou ook zitten in uit eten gaan, vrienden bezoeken of op vakantie gaan. Lees meer ... Eet gezond en beweeg elke dag minstens 30 minuten aan een stuk. Sport je? Plan dan een vaste sportavond in. Blijf het allemaal doen en geniet ervan. Want de optelsom van het plezier in je vak en in je vrije tijd bepalen het plezier in je leven. En dat kan niet groot genoeg zijn.

TIP #9

Vraag aan je gezin of partner om je een beetje in de gaten te houden. Zij kennen je het beste en kunnen goed aangeven wanneer je uit balans bent. Misschien zien ze dat je ’s avonds te moe bent om nog iets te ondernemen. Lees meer ... Of misschien ben je sneller geïrriteerd over dingen. Dit zijn allemaal signalen dat je wat meer aan jezelf moet denken.

TIP #10

Weet wat belangrijk voor je is zowel op je werk als thuis. Durf daarbij ook te kiezen. Wil je meer tijd voor jezelf of voor een ander? Maak dan tijd! Probeer bijvoorbeeld de zondag altijd vrij te houden. Dat kan door je dagen goed in te plannen en daarbij voor voldoende ruimte te zorgen.

TIP #11

Zorg dat je regelmatig je rust pakt en vakantie neemt. In de cao loonwerk lees je alles over de arbeidsvoorwaarden die voor jou gelden. Kies bijvoorbeeld het zoekwoord ‘arbeidstijden’ of ‘verlof’. Lees meer ... Of zoek via de inhoudsopgave naar het onderwerp waar je meer over wilt weten.

Voel jij je jonger dan je bent? Lees dan ook de tips voor de jongere leeftijdsgroepen!

TIP #12

Zorg goed voor je lijf. Haal je zeven uur slaap per nacht, sport je en drink je niet teveel? Super! Dan zit jij elke dag nog vol energie.

TIP #13

Blijf overdag lekker in balans. Neem vaker een pauze, zorg voor een goede planning en pak een ontspanningsmomentje. Beweeg minstens vijf dagen per week 30 minuten aan één stuk. Ga wandelen en eet gezond.

TIP #14

Zorg voor vrije tijd voor je kinderen en partner. Waarvan genieten jullie? Hoe lang is het geleden dat jullie dat gedaan hebben? Waarom? Kan dat echt niet anders? Kortom, blijf leuke dingen doen.

TIP #15

Weet wat belangrijk voor je is zowel op je werk als thuis. Durf daarbij ook te kiezen. Wil je meer tijd voor jezelf of voor een ander? Maak dan tijd! Probeer bijvoorbeeld de zondag altijd vrij te houden. Lees meer ... Dat kan door je dagen goed in te plannen en daarbij voor voldoende ruimte te zorgen. Meer tips om in balans te blijven? Kijk bij meer informatie.

TIP #16

Zorg dat je regelmatig je rust pakt en vakantie neemt. In de cao loonwerk lees je alles over de arbeidsvoorwaarden die voor jou gelden. Lees meer ... Kies bijvoorbeeld het zoekwoord ‘arbeidstijden’ of ‘verlof’. Of zoek via de inhoudsopgave naar het onderwerp waar je meer over wilt weten.

TIP #17

Ben je 57 jaar of ouder dan kun je minder werken door deel te nemen aan de seniorenregeling. Als je deelneemt aan de seniorenregeling (dat kan vanaf je 57e jaar) dan mag je vier dagen in de week (= 80%) gaan werken tegen 90% van het loon. Lees meer ... Dit moet natuurlijk wel in te passen zijn in de bedrijfsvoering. Overleg dit eens met je werkgever. Meer informatie hierover vind je op collandarbeidsmarkt.nl en in de cao LEO.

Als 55 plusser ben je een jonkie onder de ouderen. Lees daarom ook eens de tips voor de jongere leeftijdsgroepen!

TIP #18
#

Vraag en antwoord

  • Hoe kan ik minder gaan werken?  

    In deeltijd werken kan in overleg met je werkgever. Soms past het niet bij de werkzaamheden die je doet, en is overleg over een andere functie de enige mogelijkheid om in deeltijd te gaan werken. Bij een deeltijd dienstverband hoort een loon in verhouding tot het deeltijdpercentage van jouw dienstverband. Ben je 57 jaar of ouder dan kun je ook minder werken door deel te nemen aan de seniorenregeling.

  • Wanneer geldt het tijd-voor-tijd principe?  

    De CAO geeft de werkgever de mogelijkheid om 50% van de gemaakte overuren te compenseren in tijd voor tijd. Als jij het er mee eens bent mogen ook alle overuren in tijd gecompenseerd worden.

  • Moet ik over werk-privé balans met mijn werkgever/werknemer in gesprek?  

    Het is verstandig om dit onderwerp bespreekbaar te maken.

  • Tot welke leeftijd moet ik eigenlijk doorwerken?  

    Als je hiermee het pensioen bedoelt, dan is er niet meer één leeftijd waarop iedereen stopt met werken. Wanneer jij kunt stoppen met werken hangt af van wat jij wilt en een aantal zaken, zoals je gezondheid, het inkomen dat je nog nodig hebt, en je pensioenopbouw. Met je inlogcode kun je op www.bplpensioen.nl allerlei varianten berekenen. Door de variabelen anders in te vullen zie je direct het effect op jouw pensioenuitkering.

  • Wat is het overbruggingsfonds (OBF)?  

    Bij bepaalde weersomstandigheden komt het voor dat de gebruikelijke werkzaamheden niet uitgevoerd kunnen worden. Wij noemen dat onwerkbaar weer. Het Overbruggingsfonds stelt in bepaalde gevallen bij onwerkbaar weer en daarmee samenhangend gebrek aan werk (bijvoorbeeld in de winter) de werkgever in staat zijn werknemers in vaste dienst te houden en de kosten daarvan op te vangen. Vanaf 9 oktober 2017 is het voor bedrijven uit de sector Loonwerk niet meer mogelijk om zich aan te melden. Voor bestaande deelnemers (bedrijven die al eerder deelnamen) blijft de regeling van kracht. Klik hier voor meer informatie.

  • Wat is Stigas?  

    Stigas helpt werkgevers, werknemers en zelfstandigen in agrarische en groene sectoren bij veilig en gezond werken. De dienstverlening van Stigas is er volledig op afgestemd. Denk aan:

    • wettelijk verplichte activiteiten als risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE)en preventief medisch onderzoek (PMO)
    • voorlichtingen en trainingen over onder andere machineveiligheid, gezond bewegen tijdens het werk en hygiëne
    • speciale programma's als Werken aan morgen (duurzame inzetbaarheid)

Ook handig

Kijk hier voor extra informatie waarmee je thuis en op je werk beter in balans bent.

Vlammen zonder afbranden: herken en voorkom stress.

Lees meer

Test jouw werk-privé balans.

Lees meer

Lees meer over de cao loonwerk.

Lees meer

Check het stappenplan oplossingsgericht denken.

Download

Herken stress signalen bij jezelf of een collega.

Download

Houd een burnout buiten de deur.

Lees meer