Cookies op websites van de Mooivakman.nl

Deze website gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om website pagina’s te kunnen delen en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over cookies.

Lees meer over onze cookies
Stel een vraag
Meerkeuze

Elke dag weer anders

29 aug
““Het is juist de afwisseling die het vak voor mij zo mooi maakt.” vertelt Pim. “Elke dag is weer anders en soms weet ik ’s ochtends niet wat de dag brengt.”
do 29 aug 2019

Pim Arntz (31) is in dienst bij Loon- en Grondverzetbedrijf Bongers. Het bedrijf is werkzaam binnen de grond-, weg- en waterbouw en de agrarische sector. Pim werkt in een team van ongeveer 30 man en hij voert verschillende taken uit. Hij zit zowel op de vrachtwagen als op de tractor en doet werkzaamheden zoals grasbalen wikkelen, sleepslangen op de pomp en nog veel meer. Ook rijdt hij met de silagewagen tijdens het hakselen van gras en maïs en vervoert hij van alles met de vrachtwagen zoals containers, zand en mest.

 

“In de ochtend pas weten wat de dag brengt, prachtig!”

 

“Het is juist de afwisseling die het vak voor mij zo mooi maakt.” vertelt Pim. “Elke dag is weer anders en soms weet ik ’s ochtends niet wat de dag brengt. Dat vind ik erg leuk. Hoe afwisselender, hoe leuker, zeg maar. Maar als ik uit mijn werkzaamheden één ding moet aanwijzen wat ik het mooist vind, dan is dat mest pompen. Dat is helemaal mijn ding en doen we met een klein op elkaar ingewerkt cluppie.”

 

“Mest is machtig mooi”

 

“Elke winter kijk ik weer uit naar 15 februari als er weer mest uitgereden mag worden. Ik kan niet wachten. Na 31 augustus mag dat niet meer. Vanaf die tijd zit ik meestal op de vrachtwagen en rijd ik op de silagewagen bij het maïs hakselen en op de kipper bij het bieten rooien. In december en januari is het wat rustiger en ben ik op tijd thuis. In het hoogseizoen, van februari tot en met oktober, werk ik soms zes dagen in de week. Mijn vrouw is een boerendochter en die heeft daar begrip voor. Zij werkt in een bloemenwinkel en heeft het in december juist weer ontzettend druk. Zo wisselen we elkaar mooi af.” zegt Pim lachend.

 

“We zijn allemaal collega’s van elkaar”

 

“Maar hoe druk het ook is, als je wat rust nodig hebt of je hebt een belangrijke verplichting dan is daar bij Bongers alle ruimte voor. Maar goed, zij weten ook wel dat we niet voor een kleinigheidje of zo thuis blijven. Bij ons is het echt geven en nemen wat dat betreft. Er is ook niet echt een baas-werknemer verhouding. We zijn eigenlijk allemaal collega’s van elkaar. Dat is fijn werken. Dat blijkt ook wel uit het feit dat er veel collega’s zijn die er al erg lang zitten. Veel collega’s zijn meer dan 25 jaar in dienst. En er is zelfs een machinist die 51 jaar bij ons gewerkt heeft en af en toe nog een dagje meedraait op de kraan.”

 

“Bijblijven moet je blijven doen!”

 

Pim geeft aan dat het ook belangrijk is om bij te blijven in het vak. Pim:

“Tegenwoordig heet je chauffeursdiploma Code 95 en ben je als vrachtwagenchauffeur verplicht om 35 scholingsuren in de vijf jaar te draaien. Ofwel, elk jaar heb je zeven uur cursus. Inmiddels heb ik al een cursus bedrijfshulpverlening gedaan, een cursus VCA en cursussen waarbij het ging om zuinig rijden met brandstof, goed lading zekeren, werken met een digitale tachograaf en nog veel meer. Kijk, dat is allemaal niet verkeerd. Maar er is nog genoeg wat ik niet weet. Zo is GPS met mest rijden voor mij gesneden koek, maar op de trekker werk ik gemiddeld niet meer dan drie dagen per jaar met GPS. Maar als ik weer met zo’n machine weg moet, vraag ik het een collega en die legt het dan even uit. Ik weet dan weer hoe het werkt en ik kan aan de gang. Zo zorg je er als collega’s onderling ook voor dat je bijblijft in je vak.”