Stel een vraag

Ondernemers aan het denken zetten

7 dec
“Linda werkt al vanaf haar 16e in de loonwerksector. "Werkgevers denken vaak 'Ze hebben het toch goed hier?' Mijn advies: neem geen dingen aan, maar praat met elkaar."”
vr 7 dec 2018

Linda van der Veer begon op haar 16e als papierprikker op een cultuurtechnisch loonbedrijf in de groen-, grond- en infrasector. Vervolgens prikte ze het ene na het andere diploma bij elkaar. Ze groeide door, kwam met alle aspecten van het loonwerk in aanraking en begon in 2008 haar eigen adviesbureau in de loonwerksector: Agrolin Advies & Service.

“Van machinist tot docent, van papierprikker tot adviseur”
Linda heeft de opleiding plantenteelt en management gedaan en daarna bedrijfskunde. Ze heeft zelfs haar docentenpapieren gehaald en voor de klas gestaan als docent loonwerk en dierverzorging. Zo heeft ze in zowel theorie als praktijk de hele loonwerksector doorlopen. Linda: “Ik was breed inzetbaar en heb nooit de machines als mijn eindstation gezien. Ik kwam op kantoor terecht en ben van daaruit in 2008 voor mezelf begonnen als allround adviseur in de loonwerksector. Door mijn brede kennis en ervaring in de sector en in het onderwijs kan ik van alle kanten de vragen van de klanten invullen en kan ik ook goed overweg met de jonge generatie.”

“Ondernemers denken vaak dat ze het allemaal wel goed doen”
Linda doet momenteel veel risico-inventarisaties en certificeringen. Maar staat ondernemers ook bij met allerlei vragen, bijvoorbeeld over duurzame inzetbaarheid. Linda: “Ondernemers denken vaak ‘Ze hebben het hier toch goed?’ en kunnen zich soms moeilijk verplaatsen in hun mensen. Soms weten ze niet eens waarom iemand ontslag neemt. Dan reageren ze vaak met ‘als hij denkt dat hij het ergens anders beter kan krijgen, moet hij vooral gaan.’ Als je dan met die jongens praat hoor je vaak dat ze teveel uren maken en te weinig terug krijgen voor hun inzet. Ze zijn vaak ’s avonds bezig en in het weekend. Ze zijn dan heel loyaal en denken dat ze dat moeten. Ze klagen er niet over, praten er niet over, totdat ze het zat zijn en op zoek gaan naar wat anders.”

“Neem geen dingen aan maar praat met elkaar”
Linda vindt communicatie dan ook cruciaal. ”Je kunt het allemaal voorkomen door met elkaar te praten. Geen dingen zomaar aannemen of denken dat je het allemaal wel goed doet. Draai het eens om en verplaats je eens in die jongens, naar de fase in hun leven en hoe hun werk daarin past. Voor jou is je bedrijf je kindje, voor iemand anders is dat zijn kindje thuis. En daar wil hij zoveel mogelijk van genieten. Bij één van mijn klanten zijn die lange dagen en werken in het weekend een keuze geworden. Ze mogen overwerken, zoveel als ze willen, maar het hoeft niet. Het wordt daar ook gerespecteerd als je om vijf uur naar huis gaat. Voor die klant is dat heel waardevol geweest, want die zit nu niet met een personeelstekort. Die heeft iedereen kunnen behouden en is zelfs gegroeid. Ik ben er trots op dat ik daar een aandeel in heb mogen hebben.”

“De sector mag wel meer gewaardeerd worden”
Linda is dol op het loonwerk en dat mogen andere mensen ook wel wat meer zijn. “Loonwerkers zorgen voor de basis: voor voedsel, recreatie en infrastructuur. Dat mag best wat meer gewaardeerd worden en daar draag ik graag een steentje aan bij.”