Cookies op websites van de Mooivakman.nl

Deze website gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om website pagina’s te kunnen delen en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over cookies.

Lees meer over onze cookies
Stel een vraag
Meerkeuze

Ook wij willen ’s avonds weer veilig thuiskomen

27 jun
“Bij Loonbedrijf De Jong voeren ze hoofdzakelijk het onderhoud van bermen en sloten uit. Bram de Jong (32) werkt er al 16 jaar en is sinds één jaar mede-eigenaar van het bedrijf van zijn vader. ”
do 27 jun 2019

Bij Loonbedrijf De Jong voeren ze hoofdzakelijk het onderhoud van bermen en sloten uit. Bram de Jong (32) werkt er al 16 jaar en is sinds één jaar mede-eigenaar van het bedrijf van zijn vader. In de loop der jaren heeft hij steeds meer verantwoordelijkheden gekregen. Dat hij nu mede-eigenaar is, is de kroon op zijn harde werk. “Daardoor weet je waar je het voor doet”, aldus Bram.

 

“Hard werken is gewoon part of the job”

Het seizoen loopt van half mei tot ongeveer half december. In deze periode werkt hij 95% van alle zaterdagen. De zondagen probeert hij vrij te houden, maar dit lukt niet altijd. “Hard werken hoort er gewoon bij.” vertelt Bram. “Je hele sociale leven onderhouden, lukt je niet. Dat houd je fysiek en geestelijk niet vol. Voor loonwerk ga je voor 100%. Minder kan niet dus moet je keuzes maken. Als mijn vriendin me bijvoorbeeld te weinig ziet, dan stapt ze bij me op de trekker en rijdt ze mee.” zegt Bram lachend. “Maar dat mag alleen als ik bij boeren aan het werk ben. Als ik op de snelweg zit, dan gebeurt dat natuurlijk niet. Dat risico neem ik niet, want die liggen al schrikbarend hoog.”

 

“Automobilisten met mobiele telefoons, levensgevaarlijk”

Doordat hij nu mede-eigenaar is voelt hij zich extra verantwoordelijk voor die veiligheid. Bram: “We werken altijd langs snelwegen, regionale of provinciale wegen. Het grootste risico is aanrijdingsgevaar en ik denk dat mijn collega’s die ook op de wegen bezig zijn dat zullen beamen. We maken ons echt zorgen en we horen heel Nederland erover. Het komt voornamelijk door het gehaast van de automobilist, het niet opletten maar met de mobiele telefoon bezig zijn. Daar lopen wij heel hard tegenaan. Maar we proberen zo waakzaam mogelijk te zijn. Op de snelweg is er een team dat ons beschermt met snelwegafzetting en botsabsorber.

Vaak is dat niet afdoende. Zo is er afgelopen voorjaar nog een vrachtwagentje vol op de botsabsorber gereden. Midden op de dag terwijl het gewoon filerijdend verkeer was. Kijk, zo doe je alles wat in je macht ligt om jezelf te beveiligen en toch gaat het mis. Ze mogen weleens snappen dat wij ’s avonds ook graag weer veilig thuiskomen.”

 

“Elkaar waarschuwen met een bakkie”

De veiligheid waarborgt Bram verder door goede instructies te geven aan de medewerkers, de verkeersborden goed neer te zetten en altijd veiligheidshesje te dragen. Bram: “En natuurlijk werken we altijd met een afzettingsplan dat door een verkeersbureau goedgekeurd moet worden. Een deel van de verantwoordelijkheid ligt dus ook bij  de provincie en Rijkswaterstaat. Samen willen we een zo veilig mogelijke situatie creëren. Ook hebben we daarvoor 27 mc bakkies bij ons om elkaar te kunnen waarschuwen.”

 

“Moe worden, is stoppen!”

Waar waakzaamheid en oplettendheid zijn vereist, worden in dat geval ook vaak lange dagen gemaakt. Vermoeidheid kan op de loer liggen, maar Bram zit daar bovenop. “Als we vermoeid raken, gaat het spul gewoon even aan de kant en is het eventjes ogen dicht en een dutje doen. Ik geef het de jongens altijd mee ‘moe worden, is stoppen!’ En heb je het na acht uur werk helemaal gehad, dan ga je naar huis. Daar hebben we alle respect voor en daar ben ik heel open in. Ga lekker naar huis en desnoods pak ik het werk wel over.”