Cookies op websites van de Mooivakman.nl

Deze website gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om website pagina’s te kunnen delen en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over cookies.

Lees meer over onze cookies
Stel een vraag
Meerkeuze

Verkeersveiligheid bereik je samen

23 aug
“Een veilig vak is een mooi vak. Iedereen in het loonwerk weet dat. Wat minder mensen weten, is dat de politie er ook graag aan bijdraagt. En niet in de vorm van handhaving maar met advies en samenwerking. ”
vr 23 aug 2019

Een veilig vak is een mooi vak. Iedereen in het loonwerk weet dat. Wat minder mensen weten, is dat de politie er ook graag aan bijdraagt. En niet in de vorm van handhaving maar met advies en samenwerking. Iemand die zich daar al 10 jaar met veel enthousiasme voor inzet is Erik Bouman, agent bij het team verkeerspolitie Oost-Brabant en gastdocent aan de politie academie met betrekking tot landbouwverkeer en landbouwvoertuigen. 10 jaar geleden merkte Erik dat er weinig kennis was over verkeersveiligheid in combinatie met landbouwverkeer en is zich toen gaan specialiseren op dit vlak. Het loonwerk kent hij inmiddels van haver tot gort en hij ziet graag dat de loonwerksector en de politie dichter naar elkaar toe groeien. Erik wil graag dat de politie niet wordt gezien als handhavers maar als partij waarmee je het gesprek kunt aan gaan en kennis mee deelt.

 

“Veiligheid is belangrijker dan ooit”

 

Volgens Erik bevindt de loonwerksector en daarmee het landbouwverkeer zich momenteel op een kruispunt. Erik: “Neem bijvoorbeeld de keuze voor het oogsten van maïs in combinatie met onderzaai of de overstap naar het zaaien van gras. In beide gevallen is het gevolg dat er in het najaar frequenter geoogst gaat worden. De verkeersbeweging van landbouwvoertuigen gaat dan ook drastisch omhoog. En het najaar is ook precies het moment dat de dagen weer korter worden en er statistisch vaker ongelukken gebeuren op de weg. Daarnaast betekent vaker oogsten dat het seizoen voor de loonwerkers verlengd wordt waardoor ze mogelijk vermoeid zijn. Het is daarom nog belangrijker om altijd veilig de weg op te gaan.”

 

De infrastructuur in de regio maakt het er voor loonwerkers ook niet veiliger op. Erik: Neem bijvoorbeeld Flevoland. Die provincie is gebouwd voor de agrarische sector met brede wegen en kruispunten waardoor landbouwmachines, die steeds groter worden, gemakkelijk over de weg kunnen. In Oost-Brabant zijn er voornamelijk smalle weggetjes die niet mee groeien met de grootte van de landbouwmachines en dit levert steeds meer problemen op voor de verkeersveiligheid.”

 

“Met simpele ingrepen kun je al veel doen”

 

“Economisch belang mag niet voor verkeersveiligheid gaan, maar het moet wel werkbaar blijven” zegt Erik. Volgens hem kan er met simpele dingen veel bereikt worden op het gebied van verkeersveiligheid. Erik: “Kijk, als je goed de breedtemarkeringsborden plaatst, krijg je meer ruimte op de weg en verbeter je op een eenvoudige manier de verkeersveiligheid. Schoon werken is ook zoiets. Zorg dat je schoon het land afrijdt. Haal – en helemaal in de maïstijd – een bezem over de wielkasten. Dat scheelt later ook weer een hoop werk bij het schoonmaken van de weg. Verder hoor je van mensen die met een bumper op de trekker rijden dat ze veel meer ruimte krijgen omdat de breedte veel beter wordt ingeschat door de andere weggebruikers. Tot slot wil ik het graskuilen even aanstippen. Plaats over die constructie met die scherpe pinnen gewoon een profielbalkje en zet dat vast met twee elastieken voordat je gaat rijden. Koud kunstje, zo gedaan, kost je geen tijd en vergroot de verkeersveiligheid. Het zijn allemaal kleine dingen, maar die maken het al een stuk veiliger.”

 

“Veiliger de weg op? Bel de politie!”

 

Met elkaar kun je meer doen om de verkeersveiligheid te vergroten. Erik werkt dan ook graag samen met loonwerkbedrijven uit de regio. Erik: “Ik doe regelmatig een schouw op het werk. Ik kom dan langs om stagiaires en medewerkers te laten zien hoe landbouwmachines veilig de weg op kunnen. Vaak rijd ik samen met een collega om deze ook kennis te laten maken met landbouwvoertuigen om zo de kennis binnen de politie te verbreden.

 

Kortom, voor vragen over verkeersveiligheid kun je dus altijd bij de politie terecht. Erik: “Precies! Vraag het ons als je wilt weten of iets mag of niet mag, of neem contact op voor advies. We helpen graag, want verkeersveiligheid bereik je samen.”