Tips voor een relaxed gesprek

- Werknemers zijn doorgaans positief ingesteld en willen hun werk graag goed doen. Houd dat in je achterhoofd tijdens het gesprek.
- Word nooit persoonlijk tijdens het gesprek en oordeel niet.
- Neem je medewerker serieus en geef structuur aan het gesprek, bijvoorbeeld met LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen). Geef dus in je eigen woorden weer wat je medewerker heeft gezegd en vraag of dat klopt. Dit stelt je medewerker gerust en hij voelt zich erkend en begrepen.
- Wees je ervan bewust dat zo’n gesprek voor je medewerker spannend kan zijn. Neem zelf een ontspannen lichaamshouding aan en wees belangstellend en geïnteresseerd. Stel vragen en richt je zoveel mogelijk op je medewerker.
- Begin altijd met positieve feedback. Het uitspreken van waardering heeft een enorm positief effect op je medewerker.
- Word niet boos bij kritiek maar zie het als bijdrage die duidelijkheid en verbetering kan brengen. Omgekeerd werkt dit ook zo. Breng kritiek op je medewerker als kans op vooruitgang of verbetering.
- Wees oprecht en eerlijk over je eigen fouten en tekortkomingen en haal niet altijd je eigen gelijk
- Het is de toon die de muziek maakt. Let dus niet alleen op hetgeen je zegt maar ook op hoe je het zegt.