Cookies op websites van de Mooivakman.nl

Deze website gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om website pagina’s te kunnen delen en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over cookies.

Lees meer over onze cookies
Stel een vraag
Meerkeuze

KOM MAAR OP MET DIE VOORUITGANG

17 jul
wo 17 jul 2019

Er zijn ondernemers voor wie de technische ontwikkelingen niet hard genoeg kunnen gaan. Gerbrand Schuurman van verhuur- en loonbedrijf Schuurman B.V. in Abcoude is er zo één. In een wereld die steeds digitaler wordt, ziet hij daarbij altijd nog een belangrijke taak voor de mens weggelegd.

“Eén man, meerdere machines”

Gerbrand: “Over 20 jaar zijn mensen nog steeds onmisbaar, maar die rol verandert wel. Ik zie het voor me dat één persoon zo’n drie machines aanstuurt. Hij zet een machine ergens aan het werk en gaat vervolgens ergens anders naartoe om nummer twee en drie in bedrijf te stellen. Tegen die tijd is de eerste al weer klaar die hij vervolgens weer elders aan het werk zet. Er komen machines die kijken hoe wij het doen en het werk vervolgens zelf kunnen uitvoeren. Sterker nog, ze doen het dan beter dan wij. Machines gaan steeds meer zelf zien en brengen zelf verbeteringen aan. Goed personeel blijft daarbij nodig maar is een factor die in de toekomst nog nijpender gaat worden, verwacht ik. Dan is het maar goed dat we dat met techniek kunnen compenseren om toch het werk te kunnen realiseren.”

“Nieuwe ontwikkelingen zijn altijd welkom”

Bij Schuurman werken ze al met gps en met taakkaarten, maar dat zijn nu alleen nog hulpfuncties. Volgens Gerbrand wordt dit straks veel sturender. “Eerlijk gezegd vind ik de ontwikkelingen traag gaan” zegt Gerbrand stellig. “Als we een Tesla kunnen maken die zelf op de weg kan rijden, van baan kan wisselen en op verkeer kan anticiperen, waarom kan dat dan niet met een trekker? Oké, er zijn wel wat nieuwe functies maar volledig autonoom zijn ze nog lang niet. Het gaat allemaal niet zo hard. Zo zijn we in 2014 op ons bedrijf begonnen met gps op landbouwmachines. In 2016 hebben we daar een upgrade van gedaan. En nu hebben we zoiets van ‘waar blijft de volgende update?’ Als je een machine iets voordoet dan moet het toch technisch mogelijk zijn dat hij dat zelf nadoet. Waarom is dat er nog niet denk ik dan.”

“Met hybride bespaar je zo 30% brandstof”

Loonbedrijf Schuurman was het eerste loonbedrijf in Nederland dat een hybride rupskraan kocht. Energiezuinige machines, minder CO2-uitstoot, bij Schuurman werken ze eraan maar lopen daarbij wel tegen obstakels aan. Gerbrand: “We werken al een poos met de hybride rups en dat bespaart ons zo’n 30% in het brandstofverbruik. Zo’n kleine besparing wordt ineens heel groot als

iedereen het doet. Ga maar na: jaarlijks verbruiken we zo’n 340.000 liter brandstof. Stel je voor dat je met hybride machines daar 20-30% vanaf kunt pulken, moet je kijken wat een besparing je dan krijgt. Maar ja, dan moeten ze die machines wel maken. Zo wilden we een 25-tons machine kopen en wat bleek…niet beschikbaar in hybride uitvoering, net als de meeste andere modellen. Jammer hoor dat hybride niet op alle machines wordt toegepast. Daar liggen nog een hoop kansen. Want die investering verdien je door brandstofbesparing weer makkelijk terug.

Het gaat trouwens niet alleen om grote machines waar kansen liggen, maar ook om gewone praktische oplossingen. Zo wilden we een machine aanschaffen waar we graag dimbare led verlichting op zouden zien. Moet kunnen dacht ik, want dat kan ik thuis ook. Nou mooi niet. Led verlichting kon wel, maar dimmen ho maar. Kortom, je moet de hele dag een zonnebril op hebben om met die machine te kunnen werken. Ik hoop maar dat het snel dezelfde kant opgaat als in de auto-industrie waar steeds meer merken met elektrische modellen komen. Ik kan niet wachten op de volgende stappen in onze sector. Laat maar komen!”