Cookies op websites van de Mooivakman.nl

Deze website gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om website pagina’s te kunnen delen en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over cookies.

Lees meer over onze cookies

Minder CO2 uitstoot. Technisch interessant en meer marktkansen

10 feb
wo 10 feb 2021

De Nederlandse overheid wil in 2030 49% minder CO2 uitstoten ten opzichte van 1990. In 2050 moet dat 95% minder zijn. Om de doelstelling te halen heeft de overheid samen met bedrijven en organisaties maatregelen afgesproken en deze vastgelegd in het nationale Klimaatakkoord. Ondernemers in de grond-, groen- en infrasector geven daar in hun eigen tempo vorm en inhoud aan. Meer en meer bedrijven merken dat een investering in duurzaamheid niet alleen noodzakelijk is maar ook je marktpositie kan versterken. Zoals bij aannemersbedrijf Jos Scholman uit Nieuwegein. Een bedrijf met een hart voor duurzaamheid in het hart van Nederland.

 

Van fossiele brandstof naar waterstof

Robert Scholman is samen met zijn broer Jos en vader Jos directeur en mede-eigenaar. Twee jaar geleden hebben ze de stap gezet om hun bedrijf, dat ca. 2,5 miljoen liter brandstof op jaarbasis verbruikte, om te schakelen naar een duurzame, maatschappelijk ondernemende organisatie. Elektrisch rijden bood te weinig mogelijkheden. In samenwerking met New Holland en Hyundai hebben ze bij Jos Scholman gekozen voor waterstof en vervolgens sterk geïnvesteerd in bedrijfsauto’s op waterstof, in de bouw van een waterstof tankstation en in de ombouw van hun machines, zoals de tractoren en werktuigdragers.

 

Een nieuwe kijk op maatschappelijk verantwoord ondernemen

Robert Scholman: “Wij hebben een aannemingsbedrijf in de grond, groen en infrasector met 200 mensen in vaste dienst. Twee jaar geleden zijn we begonnen om op een andere manier te verduurzamen binnen onze organisatie. We moesten nieuwe wagens aanschaffen voor onze uitvoerders en stonden voor de keus om daar elektrische auto’s voor te kopen. Op datzelfde moment kwam Hyundai met hun eerste waterstofauto. Dat vonden we heel interessant, zonder dat we er eigenlijk veel van af wisten. We gingen ons erin verdiepen en in die flow kom je met allemaal mensen in aanraking. We werden steeds enthousiaster en hebben er dan ook voor gekozen om een waterstoftraject in te zetten. Het is uit interesse en nieuwsgierigheid ontstaan, zeg maar. En natuurlijk heb je ook minder gedoe met een stekker” zegt hij lachend.

 

Plankgas naar meer duurzaamheid

“In 2019 hebben we de eerste 12 Hyundai Nexo’s gekocht voor onze uitvoerders/projectleiders. Eind 2019 zijn we Hysolar gestart met onderzoeksinstituut KWR in Nieuwegein als partner. Hysolar is een bedrijf wat een tankstation gaat bouwen voor waterstof met daarbij een elektrolyser om groene waterstof op te wekken. Voor onszelf maar ook als openbaar tankstation. Toen wij in die sector terecht kwamen, hebben wij met diverse fabrikanten gesproken, waaronder New Holland. Samen met New Holland hebben wij de ambitie uitgesproken om een aantal trekkers om te gaan bouwen naar waterstof. Daar hebben we er 75 van dus die waren als eerste aan de beurt. Maar wat we daar ook mee aan het doen zijn, is die trekkers vermarkten. Ofwel, New Holland gaat die trekkers verkopen. Het is een dual-fuel oplossing geworden. Daarmee bedoelen we dat we een emissie uitstootvermindering hebben die tussen de 60% en 80% ligt. Niet 100% CO2 neutraal maar wel 60-80% besparing ten opzichte van het traditionele verbruik. Dat hebben we inmiddels met de tractoren bereikt en dat geldt inmiddels ook voor onze Holder werktuigdragers. En aan het einde van dit jaar willen we ook nog enkele mobiele graafmachines uitgerust hebben met deze oplossing. Dat is de koers die wij op dit moment qua duurzaamheid ingezet hebben en waar we mee naar buiten treden. Heel ambitieus maar ook heel leuk.

We hebben er binnen de organisatie zelfs een speciaal projectteam voor opgericht waar een aantal deskundigen inzitten die praktisch fulltime bezig zijn met deze ontwikkeling. In het team zit een projectmanager en een aantal werktuigbouwkundige jongens die ervoor gestudeerd hebben om dit soort ombouw te doen.”

 

Maak duurzaamheid belangrijker bij aanbestedingen

Met nieuwe ontwikkelingen loop je soms ook tegen nieuwe obstakels of belemmeringen aan. Het waterstofproject loopt voorspoedig maar er mag volgens Robert vanuit de overheid wel wat meer waardering voor zijn. “Naast het technisch aspect heb je natuurlijk continu te maken met het beleid dat uitgeschreven wordt door de opdrachtgevers en met name de overheidsinstellingen. Je ziet wel dat er vooruitgang in komt, maar de CO2-reductie mag wel meer gewaardeerd worden. Rijkswaterstaat neemt wat duurzaamheid betreft nu hele snelle stappen. Die hebben grote ambities. Maar de gemeentelijke instanties zijn daar nog terughoudend in. Die willen wel maar het mag niets kosten. Dat is wel een hele grote drempel waar je op dit moment tegenaan loopt. Wij opereren vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en je mag verwachten dat alle overheidsinstellingen ook hun steentje bijdragen. Wat ze bijvoorbeeld kunnen doen is het fictieve aandeel van duurzaamheid bij aanbestedingen groter maken, zodat bedrijven ook sneller geneigd zijn om duurzamer te gaan werken.”

De EU moet schoner en de Nederlandse overheid heeft ook doelen gesteld. Die faciliteert daar toch in? “Klopt” beaamt Robert. “De overheid faciliteert wel, maar met name gericht op N2 en N3 voertuigen, de bestelbussen en vrachtwagens. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld landbouwtractoren en mobiele graafmachines, dan is er geen subsidieregeling die daar verlichting in geeft. Je zal het dus echt op eigen kracht moeten doen.”

 

Kies je eigen duurzaamheidskoers

Ondanks de rare tijd waarin we leven, ziet Robert Scholman de toekomst positief tegemoet. “Rooskleurig!” zegt hij stellig. “Er komt altijd weer een zonnetje door, dus daar moet je maar aan denken. Ik denk dat wij één van de koplopers zijn op duurzaamheidsgebied. We hebben onze schouders eronder gezet, lopen voorop in de markt en hebben daarmee een voorsprong ten opzichte van onze concurrenten. Ik denk ook dat we blij moeten zijn dat we twee jaar geleden deze keuze hebben gemaakt en daar een hoop ervaring in hebben opgebouwd. Die ontwikkelingen kosten heel veel tijd, geld en energie en dat moet zich, nu we een voorsprong hebben, uitbetalen in de eerstkomende paar jaar.” Tot slot heeft Robert nog een tip voor bedrijven die ook die weg in willen slaan. Robert: “Kies je eigen koers en maak keuzes waar je je prettig bij voelt. Maar je moet verduurzamen richting de toekomst dus wacht er niet te lang mee.”