Cookies op websites van de Mooivakman.nl

Deze website gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om website pagina’s te kunnen delen en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over cookies.

Lees meer over onze cookies

Van Berkel koopt elektrische graafmachine: “Niet meer terug naar dieselvariant”

2 nov
do 2 nov 2023

Sinds een paar weken werkt Van Berkel Landschap & Infra uit Veghel met de splinternieuwe Hooby LC90 E-tronic elektrische graafmachine van machinebouwer en -ontwikkelaar Hobelman Halle uit de Achterhoek. Machinist Mark van Uden die de primeur heeft en sinds twee weken met deze hypermoderne kraan werkt, wil niet meer terug naar de dieselvariant. “Deze elektrische Hooby is een plezier om mee te werken.”

Elektrische vs. dieselaangedreven graafmachine

Als het aan machinist Mark van Uden had gelegen, dan had de elektrische Hooby LC90 E-tronic tien jaar geleden al geïntroduceerd mogen worden. Volgens hem heeft de elektrische Hooby een aantal voordelen vergeleken met de dieselvarianten, waar Van Uden ook mee gewerkt heeft.

“Voorheen heb ik vele jaren naar tevredenheid gewerkt met de dieselversie, maar ik heb de Hooby LC90 E-tronic nu twee weken en ik wil niet meer terug naar de dieselvariant. Ten eerste is deze elektrische machine met zeer warme zomerdagen veel koeler. Bij de dieselvariant zit de motor net onder de cabine, dus moet je de hele werkdag je airco voluit aan hebben staan. Anders is het geen doen. Met de elektrische Hooby hoef ik de airco vrijwel niet meer aan te zetten.”

Rijden en werken tegelijkertijd

Nog een groot voordeel van de elektrische Hooby is volgens Van Uden dat je gelijktijdig kunt rijden én werken. Bij de dieselvariant is dat niet het geval. “Reden is dat de dieselvariant tijdens het rijden zo veel olie nodig heeft, dat je niet gelijktijdig met de giek kunt werken. Rijden en werken kan natuurlijk alleen als de werkomstandigheden het toelaten, veiligheid staat altijd voorop.” Verder is het in de cabine veel stiller tijdens het werk. En Van Uden kan nu makkelijker met collega’s bellen, om te overleggen over de werkzaamheden.

‘Hooby LC90 E-tronic zeer zuinig met stroom’

Van Uden heeft tijdens het interview zo’n veertien dagen achtereen met deze splinternieuwe elektrische Hooby gewerkt en heeft al die tijd elke werkdag kunnen volstaan met de energie aan boord van de beide accu’s. “Het energieverbruik hangt sterk af van de werkzaamheden die je doet. Ben je met smalle of juist brede sloten bezig? Het ver reiken kost beduidend meer energie. Maar dan nog volstaan de accu’s voor een volle werkdag.” De machine gaat aan het einde van de werkdag meestal terug naar de thuisbasis. Dat heeft ook met de werkplanning te maken en op de thuislocatie worden de accu’s opgeladen.

De Hooby LC90 E-tronic rijdt sneller volgens Van Uden. “Zo’n zeven kilometer per uur, de dieselvariant komt tot zo’n vier kilometer per uur. En de elektrische smalspoormachine is ook sterker. Als ik in een bocht moet zwenken, dan geeft hij geen krimp en rijdt gewoon door. Menig diesel op rupsen heeft daar moeite mee.”

‘Toekomst in de cultuurtechniek’

Momenteel werkt Van Uden met een maaikorf van vijf meter op de elektrische Hooby LC90 E-tronic. Maar de machine is tevens prima inzetbaar voor bagger- en graafwerkzaamheden. Het is Hobelman volgens Van Berkel Landschap & Infra gelukt om een elektrische machine te bouwen die qua functionaliteit niet inlevert op de dieselvariant. “Het energieverbruik is lager en het werkplezier zelfs toegenomen. Daar tegenover staat dat je iets meer moet plannen voor het laden van de accu’s. Ik zie deze elektrische graafmachine als een van dé hydraulische kranen van de toekomst in de cultuurtechniek.”

Zelfvoorzienend met de Hooby LC90 E-tronic

Volgens Hein van Berkel, directeur van Van Berkel Groep, wil het bedrijf ervaren hoe het is om te werken met de nieuwe elektrische Hooby LC90 E-tronic. “Het ziet er naar uit dat het een goede machine is, maar wij willen ook zien hoe hij zich houdt in alle werkzaamheden, weersomstandigheden en seizoenen (met de bijbehorende temperatuurverschillen, red.).” Het is een nieuwe techniek, deze elektrische kraan, en daar hoort ook bij dat alles goed ingeregeld moet worden.

De Hooby LC90 E-tronic is volgens de directeur een uitbreiding op het bestaande machinepark van Van Berkel. “Het is en blijft voor ons als bedrijf een rationele keuze, maar we hebben wel ambities. Wij zitten op het hoogste niveau van de CO2-prestatieladder en willen continu onze carbon footprint verbeteren. Omdat wij als bedrijf met onze zonnepanelen per saldo stroomleverend zijn, kunnen we de accu’s van de Hooby zelf opladen. En als het nacht is en geen zonnestroom beschikbaar is, dan laden wij hem op met de groene stroom die wij inkopen.”

Elektrische graafmachine wel stuk duurder

In de exploitatie is deze elektrische Hooby wel aanzienlijk duurder dan een dieselmachine. Met name de aanschafprijs en de verzekering zijn fors hoger. Van Berkel: “De onderhoudskosten gaan we ervaren. Daar tegenover staat dat een aantal opdrachtgevers, vooral overheden en waterschappen, steeds meer vragen om de inzet van machines met een lage of geen emissie.”

Zo ook de Waterschappen De Dommel en Aa en Maas. De komende jaren voert Van Berkel met de elektrische Hooby een deel van de werkzaamheden uit voor deze waterschappen. Daarvoor heeft Van Berkel een tweede elektrische Hooby in bestelling staan. Het is de bedoeling dat de tweede Hooby in het voorjaar van 2024, het volgende maaiseizoen dus, gaat draaien.

Accu’s meenemen en thuis opladen

Volgens Van Berkel is de elektrische smalspoormachine écht een machine voor de cultuurtechniek. “Omdat hij twee accu’s heeft, waarbij je met de giek er indien nodig één accu uit kunt halen, heb je alle flexibiliteit die nodig is. Als je de kraan niet mee naar de thuislocatie neemt, maar de accu’s zijn leeg, dan kun je er één accu uithalen en die mee naar de thuislocatie nemen en opladen. Wij werken meestal in de middle of nowhere, dus een stopcontact is vrijwel nooit voorhanden.” Als er een snellader zou komen, is dat wel handig volgens de directeur, maar niet per se noodzakelijk.

 

Bron: De Loonwerker