Cookies op websites van de Mooivakman.nl

Deze website gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om website pagina’s te kunnen delen en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over cookies.

Lees meer over onze cookies
Stel een vraag
Meerkeuze

Vitale bedrijven hebben de toekomst! Mechanisch loonwerk

Allemaal langer vitaal!

We hebben een geweldig vak en een fantastische sector om in te werken. De mooiste machines, altijd lekker in de buitenlucht en dat gevoel van vrijheid vind je gewoon nergens anders. Natuurlijk willen we daar zo lang mogelijk in goede gezondheid van blijven genieten. Maar wat komt daarbij allemaal om de hoek kijken, en wat kun je doen om het positief te beïnvloeden? We hebben hier een paar tips voor je uitgezocht die je helpen om het tot ver na je  AOW vol te houden:

1.Eet gezond en verminder het gebruik van koffie, alcohol en roken 

In drukke tijden of bij veel stress hebben mensen de neiging anders, onregelmatiger, later en vetter te eten. Dat brengt je lichaamsritme in de war. Kies voor gezonde voeding met veel groenten en fruit en niet te veel vlees. En neem de tijd om rustig en goed te eten.

2. Beweeg en sport

Fietsen, wandelen, joggen, hardlopen en andere sporten houden je gezond en energiek, ontspannen de spieren, verbeteren het geheugen en verminderen stress. Onderzoek toont aan dat je, om een goede gezondheid te behouden, minimaal vijf dagen per week 30 minuten aan een stuk door matig intensief moet bewegen. Vooral ook voor mensen die zittend werk doen op machine of kantoor. Bijvoorbeeld wandelen, fietsen of in de tuin werken. Heb je overgewicht, dan heb je 60 minuten per dag nodig. Voor een goede conditie van het hartvaatstelsel is drie keer per week minimaal 20 minuten intensieve lichaamsbeweging nodig. Ga bijvoorbeeld sporten of de tuin omspitten.

3. Zorg voor voldoende slaap 

Wie goed slaapt, is vrolijker, energieker en alerter. Belangrijk is dat je niet te weinig (minder dan zes uur) of te veel (meer dan negen uur) slaapt, aangezien dan het risico op gezondheidsschade toeneemt. Moeite met slapen? Drink ‘s-avonds geen koffie of andere drankjes met cafeïne of veel suiker. Kijk het laatste uur voordat je naar bed gaat geen tv en laat de smartphone en tablet met rust. Beeldschermen geven een kunstmatig licht waardoor de aanmaak van melatonine wordt verstoord. Melatonine is een hormoon dat ervoor zorgt dat je in slaapt valt.

 

4. Neem dagelijks de tijd voor ontspanning   

Ontspanning is nodig zodat het lichaam kan herstellen van stress en inspanning. Het is cruciaal voor een goede vitaliteit. Iedereen zou zichzelf de tijd moeten gunnen om leuke dingen of gewoon even niets te doen. Voor de één helpen ontspanningsoefeningen, voor de ander is een leuke hobby of sport effectief. Maak ruimte in je agenda voor voldoende vrije tijd en plan regelmatig een vakantie in. Houd je eraan alsof het een onderdeel van je werk is. Meer weten over je vitaliteit? Kijk dan hier. 

 

Anderen bekeken ook:

Wil je over de hele linie gezond, veilig en met plezier aan de slag? Kijk voor tips en advies dan eens in de arbocatalogus.

mooivakman.nl/arbocatalogus

 

Anderen bekeken ook:

Zit je op je werk wat minder goed in je vel. Praat er dan over tijdens je functioneringsgesprek.

mooivakman.nl/hulp-bij-je-functioneringsgesprek