De verhoging van het maximum gewicht is gewenst omdat deze bestelauto’s door de batterijen veel zwaarder worden. Wanneer de grens van 3500 kg gehandhaafd zou worden, zou dit ten koste gaan van veel laadgewicht. Het Europees Parlement herkende dit dilemma en heeft daarom nu ingestemd met het toestaan van een hoger maximaal totaal gewicht van de bestelauto.
In Nederland is er voor deze auto’s al een uitzonderingspositie gecreëerd maar die loopt op 1 juli af. Het is nog onduidelijk of de nieuwe regelgeving dan al in de wet is vastgelegd of dat er nog een uitzonderingspositie blijft.
Een andere versoepeling die het Europees Parlement wil, is dat 17 jarigen die een rijbewijs hebben al zonder begeleiding met deze bedrijfsauto’s mogen rijden. Ook dit moet echter eerst in nationale wetgeving worden vastgelegd.

Bron: Cumela

Ook interessant

GGI: gigantisch, gek en inspirerend

Onze sector speelt een cruciale rol in de maatschappelijke uitdagingen van deze tijd, zoals bodemkwaliteitszorg, watermanagement, klimaatverandering, verduurzaming en circulaire economie. Toch blijft de sector...

Lees verder

Tien jaar Machinistenkampioenschap: volop actie, zon en indrukwekkend vakmanschap

Op zaterdag 5 april 2025 was het een drukte van belang bij De Kuiper Infrabouw in Hardinxveld-Giessendam. Daar vond de tiende editie plaats van het...

Lees verder

Medewerkers blij met gezondheidscheck

Dit jaar kun je je medewerkers kosteloos een gezondheidscheck aanbieden. Wat vinden medewerkers daar eigenlijk van? Uit ons klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat ze heel positief zijn.

Lees verder