De verhoging van het maximum gewicht is gewenst omdat deze bestelauto’s door de batterijen veel zwaarder worden. Wanneer de grens van 3500 kg gehandhaafd zou worden, zou dit ten koste gaan van veel laadgewicht. Het Europees Parlement herkende dit dilemma en heeft daarom nu ingestemd met het toestaan van een hoger maximaal totaal gewicht van de bestelauto.
In Nederland is er voor deze auto’s al een uitzonderingspositie gecreëerd maar die loopt op 1 juli af. Het is nog onduidelijk of de nieuwe regelgeving dan al in de wet is vastgelegd of dat er nog een uitzonderingspositie blijft.
Een andere versoepeling die het Europees Parlement wil, is dat 17 jarigen die een rijbewijs hebben al zonder begeleiding met deze bedrijfsauto’s mogen rijden. Ook dit moet echter eerst in nationale wetgeving worden vastgelegd.

Bron: Cumela

Ook interessant

Scania Super wint Green Truck 2024

Elk jaar worden alle fabrikanten van zware trucks in Europa uitgenodigd voor de Green Truck vergelijkingstest. Deze wordt georganiseerd door twee Duitse vakbladen om de...

Lees verder

Veilig Werken Coach

Wil je aan de slag met het verbeteren van de veiligheid in jouw bedrijf? Maak dan gebruik van de gratis Veilig Werken Coach. De Veilig...

Lees verder

Nederlandse Arbeidsinspectie pakt illegale arbeid aan

Werkgevers die iemand van buiten de EU zonder werkvergunning laten werken overtreden de wet. Dit betreft de Wet Arbeid Vreemdelingen (Wav). Als de Arbeidsinspectie dit...

Lees verder