Bia had op de Matexpo een mooie primeur door als eerste in Europa de nieuwe elektrische Komatsu PC33E-6-minigraafmachine te verkopen. Het was al bekend dat deze eraan zou komen. Eind juli heeft Komatsu de nieuwkomer officieel vrijgegeven voor Europa.
De 3,6-tons PC33E-6 is uitgerust met een 17,4 kW elektromotor in combinatie met een Komatsu-lithium-ion-batterijpakket met een capaciteit van 35 kWh. Bij veel klussen kan volgens Komatsu op één acculading een volledige shift worden gewerkt. Opladen gebeurt via de standaard bijgeleverde snellader (400 volt, 63 ampère), die de batterij in iets meer dan anderhalf uur van twintig naar honderd procent capaciteit brengt.  

Gelijke prestaties

Net als bij andere elektrische graafmachines geeft ook Komatsu aan dat de elektrische aandrijving prestaties in het werk geeft die gelijk zijn aan die van de dieselvariant in dezelfde gewichtsklasse, met als bijkomende voordelen een laag geluidsniveau en weinig trillingen, waardoor het aangenaam werken is. Ook het onderhoud is beperkter dan bij een conventionele machine. Verder beschikt de PC33E-6 onder meer over een comfortabel geveerde stoel, een nieuwe LCD-monitor en het Komtrax-voertuigvolgsysteem. Komatsu levert bij de machine het exclusieve E-support-klantenprogramma, inclusief een gratis driejarig onderhoudsplan, volledige machinegarantie en een vijfjarige garantie op de elektrische aandrijflijncomponenten. De lancering van de PC33E-6 past in Komatsu’s ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. In de loop van 2024 zal de fabrikant zijn aanbod elektrische minigravers geleidelijk uitbreiden. De machine werd aangekocht door Vemeco Machinery uit Hooglede. Vemeco is al vele jaren lokaal Komatsu-dealer in de regio West-Vlaanderen en zal de elektrische graafmachine inzetten in de eigen verhuurvloot.  
Bron: Grondig

Ook interessant

22 t/m 26 april: Week van de teek

Jaarlijks hebben 1,5 miljoen mensen in Nederland last van tekenbeten en krijgen ongeveer 27 duizend mensen de ziekte van Lyme. Een veel kleiner aantal wordt...

Lees verder

B-rijbewijs blijft voor elektrische bestelwagen

Het Europees Parlement heeft ingestemd met het voornemen om het B-rijbewijs te laten gelden voor elektrische bestelwagens tot 4250 kg. In de huidige regelgeving mag...

Lees verder

Leren van ongevallen: wat is zwaar en wanneer gaat het mis?

Stigas verzamelt al sinds jaar en dag informatie over ongevallen in agrarische en groene sector, om ook op die manier in de gaten te houden...

Lees verder