Hij verwacht dat het ontwerp van een machine helemaal op de kop gaat als deze batterij-elektrisch wordt aangedreven. In plaats van één motor die alle onderdelen aandrijft, verwacht hij dat de machine wordt uitgerust met een groot aantal kleinere elektromotoren. “Je krijgt dan een aparte rijmotor, een motor op de draaikrans en ik kan me ook voorstellen kleine elektromotoren in combinatie met een kleine pomp die de cilinders aansturen. Dan gaan we echt de mogelijkheden van elektrische aandrijving benutten in plaats van een soort retrofit-oplossing die we nu toepassen door de brandstoftank en dieselmotor te vervangen door een batterij en een elektromotor.”
Schellekens deed zijn uitspraak tijdens een rondetafelgesprek dat was georganiseerd door de organisatie van de Intermat. Deze bouwbeurs, die van 24 tot en met 27 april plaatsvindt in Parijs, staat ook in het teken van de ontwikkelingen richting een duurzame bouwsector. Ter gelegenheid daarvan werd in verschillende Europese landen een bijeenkomst georganiseerd tussen verschillende partijen die actief zijn in de weg- en waterbouw.